Sider

søndag 24. januar 2010

Gleder fra Mormor.




Jeg er i den tro at min mormor må ha vært verdens beste husmor. I hennes husholdning tror jeg ikke det ble kastet en eneste ting, som ikke kunne brukes. Og hun eier ikke en eneste ting for mye.


Jeg er glad for at jeg har lært mye av min gode mormor.


019



Jeg har lært å hekle. Dette håper jeg skal bli et sommerteppe. Egentlig liker jeg verken gult eller orange, men jeg øver meg og håper og tror at dette kan jeg like godt i sommer.



003 013






Jeg har lært å lappe bukser. Her vises før og etter bilder.


Når det slites så mye bukser som det gjøres av min”propell” på snart 6år er det fint å kunne lappe litt på buksene. Det beste er at han syns det er kult med lappet bukse.


009


Jeg har lært å ikke kaste et eneste garn nøste.


Her strikker jeg på et teppe i restegarn. Jeg samler på alle små nøster i en kurv, så strikker jeg en rille med hver farge.


Min mormor hadde et slikt teppe, når jeg var barn syns jeg det var det fineste og beste teppe i verden.


Jeg føler meg heldig som har lært så mye av min mormor, som jeg kan ta med meg videre til mine barn og barnebarn.

15 kommentarer:

Bien sa...

Helt enig med deg! Det gjelder å glede seg over hverandres egenskaper:)

makiato sa...

mmm vilka underbara mormorsrutor!

SavanneTreet sa...

Så lurt å lage teppe av restegarn, tror sannelig jeg skal gjøre det samme.. har en hel haug med små nøster liggende som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med... =)
Ha en finfin søndag! Hilsen M

AnnaJohanna sa...

Så flink du er! Ble inspirert til å hekle et slikt deiligt teppe jeg også! Lykken er å ha en slik mormor!!
Jeg har en slik mormor jeg også:-)

Ønsker deg en herlig søndag!

sigrid sa...

Så flott!
Og mor-mor ruter er kjempeflott, også som restegarnsprosjekt..
Ha flott søndag!!

Ella sa...

Det var en super måte å bruke restegarn på, takk til deg og mormoren din.
Hekleteppe blir sikkert nydelig med gult og orange.Jeg har trua!

igi sa...

Det var lurt å lage teppe av restegarnt! Jeg lærte også og hekle og strikke av min mormor, jeg er veldig glad for at hun tok seg tid til å lære meg det.

Klem iGi

Maria sa...

Hei :)
For en kjekk blogg du har!! Og så utrolig masse fint du lager! Jeg surfer rundt og leter etter inspirasjon.... har fått "motorstopp" nemlig, når det gjeleder hådarbeid. Men her inne hos deg syns jeg at det kom en ørliten lyst i meg til å lage noe igjen ;)
Lykke til videre, jeg stikker gjerne innom igjen!

Blandet loft sa...

Så vakkert å lese. Ja, jeg anser deg også som heldig, jeg selv fikk aldri bli så godt kjent med farmor..
jeg vil også gjerne lære meg å hekle men tror jeg får holde meg til sying enn så lenge :D

Eirin sa...

For et nydelig innlegg! tror nok du blir en slik mormor selv. ;-)
Fint å hekle seg mot sommeren, det tror jeg at jeg også skal gjøre.
Har du oppskrift på hekleblomstrene dine? De i kransen?

Alt godt fra Eirin

Eli A. sa...

Hei ! Syns det er fine farger på teppet ditt, vårlig og friskt :-)) Fint å bruke opp alt av garn, jeg kaster heller aldri garn ! En eller annen gang får man bruk for det. Sofateppet ditt er også veldig fint. Har planer om et lignenede jeg også. Veldig greit å bruke opp garnrester :-)

Anka sa...

Så koselig innlegg:) Nei, det er bra at man kan bruke det man har. Teppet ditt blir nok et kjempe lekkert sommerteppe! God kveld.

Liv Åshild sa...

Du ærer din mormor så fint. Du har nok arvet ikke bare teknikker av henne.
Artige arbeider du lager - mormoruter er artige å hekle, men ikke fult så gøy å få dem sammen:-)

Timotei sa...

Så koselig innlegg! Ja, vi kan nok lære mye av generasjonene før oss. Jeg kaster heller aldri garn- eller stoffrester. Alt kan jo komme til nytte. Jeg reparerer klær og er det et plagg som må kastes spretter jeg alltid ut knapper og glidelås først.
Heklerutene dine er søte og sommerlige og fargene lekre!

Inga Helene sa...

Jeg lærte også mye av min mormor. Hvem av bestemødrene som lærte meg å hekle er jeg ikke sikker på, men jeg lærte å ta vare på den minste lille trådbit av mormor. Hun brukte de som nåleputefyll. Ellers har jeg en fantstisk, fargesprakende hekleduk som mormor heklet like før hun døde. Her har hun brukt opp alle restene av bomullsgarn som hun hadde. Bestemorarven er den beste!

Ha ei fin helg :o)